Tubeless of binnenbanden?

De keuze tussen tubeless fietsen en traditionele binnenbanden is een veelbesproken onderwerp onder fietsers, van recreatieve rijders tot professionele wielrenners. Beide systemen hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel vergelijken we de twee opties om je te helpen een weloverwogen keuze te maken.

Wat is tubeless?

Tubeless banden zijn, zoals de naam al aangeeft, banden die geen binnenband nodig hebben. In plaats daarvan wordt de band luchtdicht op de velg gemonteerd met behulp van een speciale vloeibare latex afdichtmiddel. Dit systeem wordt al jaren gebruikt in de mountainbike- en auto-industrie en wint nu aan populariteit in de wereld van race- en gravelbikes.

Voordelen van tubeless fietsen

  1. Verminderde kans op lekke banden
    Tubeless systemen zijn minder vatbaar voor lekke banden door doornen, glas en andere scherpe voorwerpen. Het afdichtmiddel dicht kleine gaatjes automatisch tijdens het rijden.
  2. Lagere bandendruk
    Tubeless banden kunnen op een lagere druk worden gereden zonder het risico op ‘snakebites’ (klemmingen die lekken veroorzaken). Dit verbetert de tractie en het comfort, vooral op onverharde wegen.
  3. Betere grip en controle
    De mogelijkheid om met een lagere bandendruk te rijden zonder verlies van prestaties geeft betere grip en controle, wat vooral merkbaar is bij off-road en gravelrijden.
  4. Gewichtsbesparing
    Door het elimineren van de binnenband en vaak lichtere banden en velgen, kan het totale gewicht van het wielset worden verminderd.

Nadelen van tubeless fietsen

  1. Complexe installatie
    Het monteren van tubeless banden kan lastig zijn en vereist vaak een luchtdrukcompressor om de band goed op de velg te krijgen. Ook het aanvullen van het afdichtmiddel is een periodiek onderhoud.
  2. Kosten
    Tubeless systemen zijn over het algemeen duurder dan traditionele binnenbanden, zowel in termen van initiële kosten als onderhoud (afdichtmiddel, speciale ventielen, etc.).
  3. Compatibiliteit
    Niet alle velgen en banden zijn geschikt voor tubeless gebruik. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel de velgen als de banden tubeless-ready zijn.

Voordelen van binnenbanden

  1. Eenvoudige installatie
    Het vervangen of repareren van een binnenband is relatief eenvoudig en vereist geen speciale apparatuur.
  2. Lagere kosten
    Binnenbanden zijn goedkoop en overal verkrijgbaar, wat ze een budgetvriendelijke optie maakt voor veel fietsers.
  3. Universele compatibiliteit
    Binnenbanden zijn compatibel met bijna alle velgen en banden, waardoor ze een flexibele keuze zijn.

Nadelen van binnenbanden

  1. Hogere kans op lekke banden
    Binnenbanden zijn gevoeliger voor lekke banden door doornen, glas en andere scherpe objecten. Snakebites komen ook vaker voor bij lagere bandendruk.
  2. Beperkte bandendruk
    Fietsers kunnen meestal niet met dezelfde lage bandendruk rijden als bij tubeless systemen zonder het risico op lekke banden, wat kan leiden tot minder comfort en grip.
  3. Gewicht
    Het gebruik van binnenbanden voegt extra gewicht toe aan het wielset, wat voor sommige rijders een nadeel kan zijn.

De keuze tussen tubeless fietsen en binnenbanden hangt af van je specifieke behoeften en rijstijl. Tubeless systemen bieden aanzienlijke voordelen in termen van lekbestendigheid, comfort en prestaties, maar komen met een hogere complexiteit en kosten. Binnenbanden zijn eenvoudig, goedkoop en universeel compatibel, maar bieden minder bescherming tegen lekken en minder rijcomfort bij lagere bandendruk.

Voor recreatieve rijders en degenen die vooral op verharde wegen fietsen, kunnen binnenbanden nog steeds een uitstekende keuze zijn. Voor de avontuurlijke fietser die off-road gaat of wedstrijden rijdt, kan de overstap naar tubeless aanzienlijke voordelen opleveren.

Wielen tubeless maken zonder compressor

Als je de wielen van je gravelfiets, mountainbike of racefiets tubeless wilt maken, dan is het handig om een compressor te gebruiken. Deze zorgt ervoor dat je je band snel in de zitting van je velg “plopt”. Het ploppen zorgt er namelijk voor dat de band en velg strak op elkaar zitten en dus niet meer lekken. Als je echter geen compressor hebt, dan zijn er ook alternatieven:

Trivio – Fietspomp Super Cell Hogedruk Tubeless 18Bar Aluminium

Super Cell is het krachtigste wapen in het Trivio fietspompen assortiment. Deze aluminium vloerpomp kan op twee manieren gebruikt worden. In de ‘For tyre’ stand pomp je de lucht op traditionele wijze rechtstreeks in je band. In de ‘For tank’ stand bouw je druk op in een interne luchtkamer. De opgebouwde druk kan je vervolgens door middel van een ventiel in een klap vrijgeven. Dit zorgt voor een zeer krachtige luchtdrukstoot die nodig is bij de montage van tubeless banden. Met Super Cell bouw je maximum 18bar (260PSI) op. Zijn kwalitatieve stalen pompkop past op Presta, Shrader en Dunlop ventielen. Dankzij de stevige klemming lost de kop niet tijdens het gebruik van de Super Cell fietspomp. Super Cell is de perfecte handlanger van tubeless rijders.

Schwalbe Tire Booster

De Schwalbe Tire Booster vergemakkelijkt de montage van tubeless banden en werkt eigenlijk hetzelfde als bovenstaande pomp van Trivio. Voor de montage van Tubeless banden is een sterke luchtstoot nodig. Hiermee worden de hieldraden snel tegen de velgrand gedrukt waardoor de band goed afsluit. Je pompt met je gewone fietspomp de Tire Booster op tot 10-12 bar. Daarna plaats je het slangetje op je ventiel en draai je de kraan open.

Let op! Voor het ploppen van je band is het noodzakelijk om je ventielkern te verwijderen zodat de luchtstoot daardoor niet afgeremd wordt.

Tubeless wielen in je racefiets

Alhoewel het gebruik van tubelessbanden niet meer weg te denken is in het mountainbiken en gravelfietsen, staat dit op de racefiets nog wel een beetje in de kinderschoenen. In het profpeloton zie je steeds meer ploegen overstappen maar de gemiddelde wielertourist houdt het toch vaak nog bij diens binnenbandjes. Jammer. Hoewel tubeless wielen vele voordelen bieden, springen er drie bijzonder uit als het gaat om prestaties, comfort en betrouwbaarheid:

1. Minder kans op lekrijden

Het belangrijkste voordeel van tubeless wielen is de verminderde kans op lekrijden. Bij traditionele banden kan een scherp object de binnenband doorboren, wat resulteert in een lekke band. Tubeless banden daarentegen hebben geen binnenband en zijn gevuld met een afdichtingsmiddel dat kleine gaatjes vrijwel direct dicht. Dit betekent minder tijd aan de kant van de weg en meer tijd op de fiets.

2. Betere rolweerstand

Tubeless banden hebben een lagere rolweerstand omdat er geen wrijving is tussen een binnenband en de buitenband. Dit resulteert in een efficiëntere krachtoverbrenging en soepelere rit. Lagere rolweerstand betekent dat je minder energie verbruikt om dezelfde snelheid te behouden, wat kan leiden tot snellere tijden en minder vermoeidheid tijdens lange ritten of races.

3. Verbeterde grip en comfort

Met tubeless banden kun je met lagere luchtdruk rijden zonder het risico op een stootlek. Lagere bandenspanning verbetert de grip, vooral in bochten en op nat wegdek, wat zorgt voor meer vertrouwen en veiligheid. Bovendien zorgt de lagere druk voor een comfortabelere rit omdat de banden beter in staat zijn om kleine oneffenheden in het wegdek te absorberen, wat vooral gunstig is tijdens lange ritten.

Tubeless wielen bieden aanzienlijke voordelen voor racefietsers door de kans op lekrijden te verminderen, de rolweerstand te verlagen en de grip en het comfort te verbeteren. Deze voordelen kunnen de rijervaring aanzienlijk verbeteren en bijdragen aan betere prestaties en betrouwbaarheid.

De 5 beste redenen om te kiezen voor tubeless

Eén van de beste upgrades die je voor je mountainbike kunt overwegen, is het overstappen naar een tubeless systeem. Hoewel het initieel wat meer werk lijkt, biedt het tal van voordelen die je rijervaring aanzienlijk kunnen verbeteren. Hier zijn de vijf grootste voordelen van het tubeless maken van je mountainbike.

1. Verminderde kans op lekke banden

Eén van de meest frustrerende ervaringen voor elke mountainbiker is een lekke band. Tubeless banden maken gebruik van een speciale vloeibare latexsealant die kleine gaatjes en scheurtjes automatisch afdicht. Hierdoor ben je beter beschermd tegen doornige paden, scherpe stenen en andere obstakels die normaal gesproken snel een binnenband zouden doorboren. Dit betekent minder tijd besteden aan het repareren van lekke banden en meer tijd op de trails.

2. Betere grip en controle

Met tubeless banden kun je met lagere bandenspanning rijden zonder bang te zijn voor “snake bites” (schade aan de binnenband door samendrukking tussen de velg en een obstakel). Lagere bandenspanning zorgt voor een groter contactoppervlak tussen de band en de grond, wat resulteert in betere tractie en grip. Dit is vooral nuttig op technische en rotsachtige paden waar maximale controle essentieel is.

3. Lagere rolweerstand

Tubeless banden hebben een lagere rolweerstand in vergelijking met traditionele banden met binnenbanden. Dit komt doordat de wrijving tussen de binnenband en de buitenband wordt geëlimineerd. De afwezigheid van een binnenband zorgt ervoor dat de band soepeler kan vervormen en terugkeren naar zijn oorspronkelijke vorm, wat resulteert in een efficiëntere overbrenging van kracht en snelheid. Dit kan vooral merkbaar zijn op langere ritten en bij hogere snelheden.

4. Minder gewicht

Het gewicht van je fiets is cruciaal, vooral als je over lange afstanden of op steile hellingen rijdt. Tubeless systemen elimineren de noodzaak van binnenbanden, wat het totale gewicht van je wielenset vermindert. Hoewel het verschil misschien klein lijkt, kunnen deze paar gram minder een groot verschil maken in het verbeteren van de prestaties en het verminderen van vermoeidheid tijdens lange ritten.

5. Verbeterd comfort

Rijden met lagere bandenspanning niet alleen zorgt voor betere grip en controle, maar het biedt ook een soepeler rijgevoel. Tubeless banden kunnen kleine hobbels en trillingen beter absorberen, wat resulteert in een comfortabelere rit. Dit is vooral gunstig op ruwe en onregelmatige terreinen waar comfort vaak wordt opgeofferd voor prestaties.

Het overstappen naar een tubeless systeem voor je mountainbike biedt aanzienlijke voordelen die je rijervaring kunnen verbeteren. Van verminderde kans op lekke banden tot betere grip, lagere rolweerstand, minder gewicht en verbeterd comfort, tubeless banden kunnen je prestaties en plezier op de trails aanzienlijk verhogen. Hoewel de initiële installatie wat extra moeite kan kosten, wegen de voordelen op de lange termijn ruimschoots op tegen de nadelen. Dus, als je je mountainbike-ervaring wilt optimaliseren, is tubeless zeker de moeite waard om te overwegen.

Kan latex of sealant bevriezen?

Je zou er misschien niet direct aan denken (en de temperaturen zijn natuurlijk ook nog niet echt onder het vriespunt gekomen) maar de sealant in je mountainbike of gravelbanden kan bevriezen. De exacte temperatuur waarbij tubeless sealant (latex) in je mountainbikebanden bevriest, kan variëren afhankelijk van het specifieke merk en de formulering van de sealant. Over het algemeen zijn de meeste tubeless sealants ontworpen om te voorkomen dat ze bevriezen bij normale temperaturen tijdens het gebruik.

De meeste gangbare tubeless sealants bevatten antivriesmiddelen om te voorkomen dat ze bevriezen bij temperaturen boven het vriespunt. Deze antivriesmiddelen kunnen echter hun effectiviteit verliezen bij extreem lage temperaturen.

De gebruikstemperatuur wordt door leveranciers soms vermeldt op de websites maar in veel gevallen is dat niet zo. Lastig dus. Joe’s no Flats geeft dit wel goed aan en schrijft dat de gebruikstemperatuur van de Eco en Podium sealants liggen tussen -5 en 50 graden celsius terwijl de Super Sealant van dit zelfde merk van -20 tot 50 graden celsius kan.

Wanneer je sealant bevriest doet deze uiteraard niet meer waar deze voor bedoeld is: gaten dichten. Hou hier dus rekening mee als je in de sneeuw gaat mountainbiken.

Ander punt van aandacht is dat wanneer je je banden oppompt met een Co2 patroon deze je latex ook korte tijd kan bevriezen.